placeholder image-wide

Tenniselleboog

Tenniselleboog,tennisarm, muisarm, epicondylitis lateralis, epicondalgia lateralis, laterale elleboogpijn.
Allemaal synoniemen voor diezelfde pijnlijk elleboog.

Hoe kom je eraan?
De tennisarm wordt meestal veroorzaakt door overbelasting van de strekkers van pols en onderarm.
Dit kan komen door een langdurige belaste handelingen op het werk, thuis of tijdens het sporten. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over schroeven, wringen, knijpen en ook muizen.

Cijfers
1 tot 3% van de totale bevolking tussen 20en 80 jaar heeft op dit moment last van een tennisarm. De grootste groep is de leeftijdscategorie tussen de 40-50 jaar.
Zonder behandeling is de gemiddelde duur van de klachten 11 maanden.

Symptomen:
De klachten zijn meestal pijn ter hoogte van de buitenzijde van de elleboog. De pijn wordt verergerd bij bepaalde handelingen bijvoorbeeld iets bovenhands tillen, bij kracht zetten, wringen of schroeven. Als de klacht hevig is of als de klacht langer bestaat kan er uitstraling van de pijn zijn in de richting van de pols langs de rugzijde van de arm en hand en/of via de bovenarm naar de lage nekregio aan dezelfde kant.

Behandeling:
In onze praktijken wordt een uniek behandelprotocol bij de behandeling van de chronische tenniselleboog gehanteerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het natuurlijke herstelproces en tijdens het herstelproces wordt al geoefend om het weefsel sterker te laten worden. De behandeling duurt maximaal 6 behandelingen inclusief intake. Elke behandeling is kort maar wel intensief en pijnlijk. De resultaten zijn echter zeer goed. 80% van de patienten geneest in enkele weken. De overige 20% van het herstel is meer een kwestie van de tijd, die nodig is voor het herstel van het weefsel. Als onderdeel van de behandeling dient de patient een oefenprotocol te volgen zodat dat de spier weer normaal en zonder pijn kan functioneren. De arm kan direct na de behandeling weer zo normaal mogelijk belast worden.

Vergoeding:
Alle zorgverzekeraars vergoeden deze behandeling als onderdeel van reguliere fysiotherapie via de aanvullende polis. In uw polisvoorwaarden kan u lezen welke vergoeding u kan verwachten. Of vraag het uw fysiotherapeut.